Študijný odbor |
29 62 2 pekár |
|
|
Dĺžka
vzdelávania a prípravy |
3 roky |
|
Študijný
odbor určený pre |
chlapcov
a dievčatá |
|
Základné podmienky pre prijatie |
úspešné
ukončenie 9. ročníka základnej školy
zdravotná spôsobilosť uchádzača |
|
Spôsob
ukončenia prípravy |
záverečná skúška |
|
Vyučovací jazyk |
slovenský, maďarský |
|
Doklad o dosiahnutom vzdelaní |
výučný list |
|
Poskytnutý stupeň vzdelania |
stredné odborné vzdelanie |
|
Pracovné uplatnenie absolventa |
absolvent je pripravený vykonávať
kvalifikované činnosti v príslušnom odvetví |
|
Nadväzná odborná príprava |
po úspešnom vykonaní záverečnej skúšky sa absolvent môže uchádzať do
študijného odboru pre absolventov trojročných učebných odborov
nadväzujúcich na predchádzajúcu
prípravu v učebnom odbore |
|
Ekonomický stupeň náročnosti |
6 |
|
|
Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy |
Absolvent učebného odboru 2962 2 pekár má základné vedomosti o štátnom jazyku. Má prehľad o slovenskej a najznámejšej svetovej literatúre. Ovláda dejiny slovenského národa a najvýznamnejšie svetové dejiny. Vie sa vyjadrovať odborne v jednom cudzom jazyku a v bežných komunikatívnych situáciách.
Ovláda základy matematiky, prírodovedných predmetov a informatiky. Pozná základy ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia.
V oblasti odborných predmetov a odborného výcviku je príprava zameraná na osvojenie si základných a špeciálnych odborných vedomostí a zručností, aby sa absolvent uplatnil na trhu práce. Absolvent pozná a vie pripraviť suroviny podľa príslušnej normy a podľa príslušnej receptúry vie vyrobiť pekárske výrobky, ovláda technologický postup, vie obsluhovať a nastavovať základné stroje a zariadenia na výrobu a vykonávať ich bežnú údržbu.
V predmete odborný výcvik žiak získané teoretické poznatky aplikuje a konkretizuje do osvojenia si nových náročných pracovných činností.
|
Zdravotné požiadavky na uchádzača |
Do učebného odboru môžu byť prijatí chlapci a dievčatá, ktorých zdravotný stav posúdil a písomne potvrdil lekár.
Uchádzači nesmú byť bacilonosičmi a pred nástupom do učebného odboru sa musia podrobiť vyšetreniam určeným pre potravinárov.
|
Požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci |
Bezpečnosť pri práci, požiarna ochrana a hygiena práce je neoddeliteľnou súčasťou teoretického aj praktického vyučovania. Výchova k bezpečnosti a ochrane zdravia musí vychádzať z platných právnych predpisov, zákonov a noriem.
Priestory na vyučovanie musia vyhovovať bezpečnostným, hygienickým a protipožiarnym požiadavkám. Žiak musí byť poučený o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, najmä pri vykonávaní praktických a laboratórnych prác.
|
Základné podmienky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú |
Základné podmienky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú
• dôkladné oboznámenie žiaka s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, s protipožiarnymi predpismi, s technologickými postupmi
• používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym predpisom
• používanie osobných ochranných prostriedkov podľa platných noriem
• vykonávanie stanoveného dozoru
Nácvik a precvičovanie činností, ktoré zodpovedajú prácam zakázaných mladistvým, môže žiak vykonávať len v rozsahu určenom učebnou osnovou. Ak to vyžaduje charakter činnosti, učebná osnova z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce určí podmienky, pri ktorých sa môže uskutočňovať výučba žiaka.
|
PROFIL ABSOLVENTA |
Učebný odbor: 2962 2 pekár
Forma a typ štúdia: denné štúdium pre absolventov ZŠ
1. Celková charakteristika absolventa: Absolvent učebného odboru je pripravený na uplatnenie v zodpovedajúcich pracovných a spoločenských funkciách. Vzdelanie upevňuje jeho mravné a charakterové vlastnosti, rozvíja a rozširuje všeobecné schopnosti, vrátane schopnosti adaptácie na meniace sa podmienky trhu práce, prehlbuje vzťah k práci a zdokonaľuje komunikačné schopnosti. Toto vzdelanie poskytuje absolventovi aj potrebné vedomosti o prírode, človeku a spoločnosti a umožňuje mu chápať vnútorné súvislosti medzi javmi, rozumieť všeobecným zákonom a zákonitostiam, oceňovať kultúrne hodnoty a využívať ich. Absolvent má utvorené základné predstavy o historicko-spoločenských javoch a súvislostiach. Chápe úlohu demokratického štátu pri utváraní humánnej a sociálnej spravodlivej spoločnosti fungujúcej z ekonomického hľadiska na princípoch trhového mechanizmu. Uvedomuje si vzájomnú podmienenosť osobných, skupinových a spoločenských záujmov a všeľudských hodnôt. Uplatňuje slobodu a tolerantnosť pri prejavovaní svetonázoru a rozličných filozofických smerovaní. Má vedomosti o zákonoch, ktorými vyjadrujeme prírodné a spoločenské javy v rozsahu a štruktúre primeranej jeho duševnej vyspelosti. Dokáže využívať vedomosti, pracovné metódy, zručnosti a techniku matematických, prírodovedných a spoločenských vied pri štúdiu a riešení odborných, osobných a spoločenských problémov. Absolvent ovláda základné odborné učivo, ako aj špeciálne odborné učivo, ktoré je základom prispôsobivosti absolventa v rámci učebného odboru. Má vedomosti o podstate javov, princípov a vzťahov, o technologických a prevádzkových, ekonomických, ekologických a spoločenských súvislostí i základné zručnosti potrebné pri riešení praktických úloh. Absolvent chápe význam práce a ďalšieho vzdelávania pre svoj rozvoj a rozvoj celej spoločnosti. Uvedomuje si rastúce nároky na kvalifikovanú pracovnú činnosť, dobrú pracovnú disciplínu, svedomitosť, zodpovednosť, schopnosť samostatne myslieť, pohotovo rozhodovať, cieľavedome konať, aplikovať získané vedomosti a zručnosti v praktickej činnosti, iniciatívne a samostatne riešiť úlohy na pracovisku, pracovať v kolektíve, samostatne podnikať, využívať vedecko-technické informácie o pracovnej činnosti a ďalej sa vzdelávať rôznymi formami štúdia. |
|
|